Moby Dick

Jag försöker läsa böcker, men det går rätt så långsamt.
Här är iallafall en liten recension av den senaste jag avslutat!
 
 
Jag började läsa Moby Dick i Sardinien i somras när min medhavda bok tog slut och bokhandeln inte hade så mycket annat att erbjuda på ett språk jag förstod. Eller ja, förstod...
Den här tegelstenen är skriven på gammaldags engelska, så det var mycket jag inte förstod.
Boken har inte heller särskilt mycket handling, utan skildrar snarare valfisket på ett poetiskt sätt.
Alla val-arter och valens anatomi är noggrannt beskrivet, liksom det hårda förhållandet på en valfångst-båt.
Så jag skulle nog rekommendera att man läser den här på svenska, och hoppa över eventuella förkortade versioner eftersom det här inte är en bok man läser för handlingens skull.
 
 
 

Kommentera här: