Lissabon

Tänkte köra en liten recap av vår senaste resa till Lissabon!
När jag själv sitter och planerar resor brukar jag sitta och läsa blogginlägg för att få tips,
så min förhoppning är att det ska hjälpa någon med inspiration osv. :)

Onsdag 7e November
Vi hann jobba halvdag innan vi begav oss till Arlanda. Vi åkte KLM och mellanlandade i Amsterdam. Det har varit sjukt smidigt att mellanlanda på Schipol i Amsterdam de gånger vi gjort det, knappt några avstånd alls att behöva gå och inga säkerhetskontroller att ta sig igenom. Så den lite dryga timmen vi hade för bytet hann vi gå och äta osv.
Vi kom fram till Lissabon sent på kvällen och hade bokat Hotel Star Inn på flygplatsen, så vi kunde lägga oss och sova direkt.

Torsdag 8e November
Vi tog metron in till stan för att checka in på nästa hotell. Det var inga problem alls att köpa metrokort i automaterna. Vi hade dessutom tur och fick metrokort av ett förbipasserande par främlingar som skulle flyga hem och inte behövde sina kort längre.
Vi bodde på hotellet Memmo Alfama som låg uppe på en kulle i en gammal stadsdel. Jag hade läst att det skulle vara backigt, men det var inte så farligt, vi upplevde nog San Fran som värre. Men alla trottoarer i lissabon är jättesmala, så det är nog inget att rekommendera för rullstolar och barnvagnar.
Personalen på hotellet var extremt serviceminded, och de hade en trevlig takbar. Vi skulle nog absolut kunna tänka oss att bo där igen.
Vi ägnade förmiddagen att gå runt på stan och titta. På eftermiddagen hade vi bokat in en guidad tur, då vi gick runt till olika matställen och fick prova lokala viner och andra delikatesser. Det var en bra blandning med folk och det var jättetrevligt. Vi bokade via Viator (Inside Lisbon) och det kostade ca 500 per person.

Fredag 9e November
Pers födelsedag. Vi började med att ta en promenad till Crossfit Bakery, som vi kontaktat innan via mail. Där fick vi köra ett pass med power cleans, löpning, lätta marklyft och ringdips.
Vi fortsatte uppför kullen i Alfama och hamnade på Castelo St. Jorge som ligger mitt i staden. Vi gick in där och kikade runt och klättrade upp på murarna.
Sedan gick vi ut på långpromenad till Belem, vi var rätt så trötta när vi kom dit, så vi orkade inte spana in så mycket mer än ett monument vi vattnet innan vi tog bussen tillbaka.
På kvällen hade vi bokat bord på en finare restaurang med tips från hotellet. Generellt är det billigt att gå ut och äta i Lissabon jämfört med hemma, och vinerna är väldigt bra.

Lördag 10e November
Vi åkte tåg ut till Sintra, en av de stora turistmålen omkring Lissabon. Det tar ca 40 minuter från centrum och så kommer man till ett stort berg fullt med gamla slott.
Vi började med att gå från station till Quinta Regaleira, som är byggt i gotisk stil.
De hade en brunn med spiraltrappa man kunde gå ned i och långa tunnlar under marken man kunde gå igenom. En fantastisk trädgård.
Sedan tog vi bussen och steg av på Pena Palace, som är känt för att vara ett "Disney Slott". Vi betalade inte för att gå in i slottet då vi inte hade jättemycket tid och ork. Men det var rätt så imponerande från slottsgården. Och trädgården till slottet var så stor att det var lätt att gå vilse.

Söndag 11e November
Sista dagen i Lissabon visste vi på förhand att skulle bli regnig. Men vi blev lite optimistiska då det inte regnade på förmiddagen och tog oss ut på stan för lite shopping. Söndagar är inte en jättebra shoppingdag då det var en del butiker som verkade ha stängt då eller öppna extremt sent.
Sedan öppnade sig himlen och det blev ösregn resten av dagen. Vi var så blöta när vi kommit tillbaka till hotellet att vi tog en taxi till hotellet på flygplatsen där vi bokat in sista natten och stannade där.
Taxi var för övrigt riktigt billigt, vår nota från hotellet i stan till flygplatsen hamnade på 12,50 euro, en resa på kanske 20 minuter