Veckans matplanering

Jag håller på att läsa en kurs i idrottsnutrition för tillfället.
Först var jag tveksam till om jag skulle orka läsa fler högskolepoäng på min fritid, men det är ganska intressant med mat tycker jag. Så det är ju nästan som att läsa om sin hobby (även om det var rätt jobbigt att göra inlämningsarbetena i vinprovningskursen jag läste för ett par år sedan också...)
 
Iallafall så är veckans matplanering som följer. (Lite inspirerad av den nya trenden med "antiinflammatorisk mat". )
Mitt mål med planeringen är att slippa småhandla i veckan och att slippa stå i köket så värst mycket i veckan (kort tillagningstid)
 
Röda linsbiffar
Här tänkte jag att vi steker dubbla satsen linsbiffar ikväll så får de ligga i kylskåpet nu i början av veckan.
Potatis kan man köra in i ugnen när man tänkt äta dem.
 
Slow cooker mexican chicken soup (finns en länk till ett praktiskt pdf-med flera middagar på sidan)
Lägger man färdig i zip-påsar ikväll och kör i crockpoten antingen över natten eller på dagen när man är på jobb.
 
Grekisk mathavresallad
Sallader går generellt snabbt att svänga ihop.
 
Potatis- och jordärtskockssoppa
Denna tänkte jag laga klar ikväll och frysa in i portioner direkt. Så finns det färdiglagad mat i frysen att tina vid behov.

Kommentera här: