Vardagsfavoriterna

När jag pluggade hade jag en period då jag åt någon egenkomponerad tonfisk-gryta nästan varje dag (när jag inte åt yoghurt alltså). När jag tänker tillbaka på det så låter det jättekonstigt att laga en gryta på tonfisk, och jag har inte ätit det sen jag blev ihop med Per för typ sju år sedan. 
 
Ett tag åt vi bara en variant av linsgryta här hemma, i början var det asgott (när jag fick hälla i så mycket kanel jag ville) men det urvattnades liksom efter ett tag och blev en ledsen skvätt krossade tomater blandat med en burk bönor. Vi gick ner i vikt av det iallafall.
 
Just nu är vi inne i någon slags crock-pot fas. När vi kör lite frysta kycklingfiléer med en påse wokgrönsaker i crock-poten 8 timmar för att det är enkelt och nyttigt. Fast själv börjar jag lessna lite på det nu... 
Kanske dags att damma av den där tonfisk-grytan igen?
 
Jag har hört någonstans att folk i allmänhet har typ fem rätter de varierar mellan hemma till vardags. Jag försöker hitta nya recept hela tiden men det är nog lite av en sanning.
Vilka är dina fem vardagsrätter?
 
Mina är;
Kyckling med wokgrönsaker i crock-pot med typ Pauluns ris/frö-blandning
Köttgryta i crockpot (typ kallops) med potatis
Köttfärssås med potatis
Köttfärssås med kakao och sötpotatis
Tacos
 
Det jag varit mest sugen på nu är annars kantarelltoast. Och igår när jag var ensam hemma unnade jag mig det (bröd är ju onyttigt, säger Per) (typ som att tjuvröka, men äta bröd istället).

Kommentera här: