Veckans mat

Veckans mat kommer här lite i efterhand, eftersom ju faktiskt hela veckan snart har gått och jag håller på och kokar ihop den sista maträtten på listan!
 
Det blir experiment i min nya Crock-pot! Nu är det bara sju timmar kvar och innehållet har börjat tina, haha. Mycket spännande detta, men tillockmed åttaåringar och mentalt handikappade ska klara av att använda en sån här står det i bruksanvisningen, så det blir nog bra till slut :)
 

 
Receptet googlade jag fram här: http://www.proudlypaleo.se/recept-enklaste-thaigrytan-i-crock-pot/
 
Till frukost har vi stoppat i oss en sjuk mängd ägg! Vi köpte 30 ägg i söndags, och i morse tog de slut, så jag köpte ännu flera ägg!
Jag äter dem helst i form av omelett med tomat och svamp, eller äggröra med grönkål (stek grönkålen lite innan så smakar den inte trä).
 
Veckans andra maträtter:
  • Spansk omelett
  • Potatis med köttfärssås
  • Kycklingsallad med gurka och melon
  • Renskavsgryta
Vi har börjat (två gånger är en vana?) gå till saluhallen efter jobbet på fredagar. Så igår blev det lyx med ryggbiff med ugnsrostade rotsaker.
Dessutom rörde jag ihop lite pestofyllda svampar, vill man inte ha svamp så blev den överblivna peston god till biffen.
 
Spansk omelett:
Skiva potatis och koka i typ 5 min, häll av i durkslag och släng i en stekpanna med avtagbart handtag.
Hacka lök i ringar och stek dem ihop med potatisen tills potatisen börjar få färg.
Släng ner hackad paprika, urkärnad hackad tomat och majs om man vill i pannan och rör om.
Knäck minst 6 ägg (jag tog åtta små), vispa lätt, och häll ner i pannan - låt steka 10 min.
Ta av handtaget och släng in pannan i ugnen ca. en kvart tills den ser fin ut och äggen har stelnat.
 
Renskavsgryta (Från paleokokbok av åsa söderberg):
Gör blomkålsmos: Dela blomkål i buketter, koka tills de är mjuka, häll av i durkslag och mixa till ett mos.
Grytan: Hacka en lök och stek, tillsätt ett paket frusen renskav, klipp ner ett paket bacon och lägg i ca 100g kantareller (jag hade frusna). Krydda med salt, peppar och ca en matsked dijonsenap. Sedan stekte jag på lite tills allt kött tinat och baconet började se stekt ut.
Häll i en burk kokosmjölk och koka en liten stund.
Servera med lingon.
 
 
Bara för att denna var rolig!


Kommentera här: