Veckans mat

Just nu håller jag på att sätta igång min crock-pot med lite Brazilian Curry Chicken, en favorit i repris!
 
En annan favorit i repris vi tänkte köra i veckan som kommer är chokladgrytan!
 
Och på tal om köttgrytor som doftar julkakor så lagade vi en Kanelgryta den här veckan!
 
Ingredienser:
Ca 1 kg grytkött (vi tog högrev)
Morot
Gul lök
Selleristjälk
Vitlök
2 msk tomatpuré
Köttbuljong/fond
2 msk balsamvinäger
Lagerblad, örtkryddor (rosmarin, timjan, oregano...)
2 Kanelstänger
 
Bryn köttet i omgångar i en stekpanna, för över till en kastrull/gryta.
Stek grönsakerna snabbt i stekpannan (diska inte mellan) och häll över i grytan.
Häll i fond, vatten och balsamvinäger i pannan och rör runt (som när man gör en redningssås), och häll över i grytan.
Lägg i alla kryddor och kanel och koka i 90 minuter, servera med ex. potatis.
 
 
Paleokosten beskylls ofta för att innehålla extrema mängder kött, och jag erkänner att det blivit mycket kötträtter här hemma... Så jag har börjat försöka hitta vegetariska alternativ nu!
Inför nästa vecka har jag planerat in Blomkålsrisotto med svamp och Zucchinilasagne med cashewnöts-"ost"
Måste erkänna att jag halkat in i tankeställningen att "blir man verkligen mätt av detdär?". Ofta överskattar jag iallafall, hur mycket som behövs för att bli mätt. Hur ofta händer det inte på restaurang att man får en rätt som ser ut att vara i minsta laget, men ändå orkar man inte med efterrätten?
 
Har ett strålande exempel från den här veckan på typ bara lite sallad som man blir mätt av!
Rawfood pesto-pasta!
 
Pasta:
2 st squash
4 morötter
Skala hela grönsaken i långa strimlor med en potatisskalare så det blir likt pasta.
 
Pesto:
En kruka basilika
knappt 1 dl persilja, jag brukar ha i frysen
1 dl pinjenötter (eller en påse)
1 dl olivolja
1 vitlöksklyfta
1 torkad dadel
1 msk citronsaft
Lite salt
Kör i en blender så att det blir en pesto.
 
Tillbehör:
En ask körsbärstomater
En halv burk soltorkade tomater i strimlor
Oliver
 
Blanda ihop allt och ät!
 

Kommentera här: