Berlin

Vi drog en sväng till Berlin över semstern, så jag tänkte bjuda på en kort reseberättelse vad vi gjorde där!

Måndag 12 Augusti
Vi reste supersent söndag kväll, eller måndag morgon med Norwegian, så vi var inte direkt pigga när vi kom fram. Vi började med att åka kollektivtrafik till hotellet. De har en smidig app i Berlin där man kan söka fram resvägar med byten på tunnelbanan, vad gäller tågnummer skall man lita på det eftersom det visade sig vara underhåll på vissa sträckor (så det var supersvårt att lista ut själv var det var passligt att byta), men vad gäller gångsträckorna mellan perongerna så stämde det inte alls (vi gick runt stationen ett varv för att upptäcka att vi kunde stått på stället och väntat).

Vi bodde på Hotel Media Hollywood som låg längs en shoppinggata, det var helt ok med superstort rum och bra frukostbuffe. Det spelar inte så stor roll var i staden man bor, för alla sevärdheter är ganska utspridda, så man vill liksom ta sig runt i tunnelbanan oavsett.

Vi var ganska trötta, så vi köpte en rundtur i turistbuss och kollade in en massa maffiga hus, gick en shoppingrunda och käkade burgare på Momotaro Tavern vid TV-tornet. Efter en tupplur på hotellet käkade vi sedan middag på Elefant som serverade schnitzel i olika former.

Tisdag 13 Augusti
Efter en natts ordentlig sömn började vi med att besöka varuhuset KaDeWe, typ Berlins motsvarighet till NK. Sedan gick vi en sväng längs den sträcka av Berlinmuren som står kvar, som idag pryds av konstverk. Vi käkade en sen pizza på Trattoria Toscana vid Tempelhof, som är en övergiven flygplats mitt i Berlin som idag bara är en park. Vi var ganska mätta efter pizzan, så vi skippade någon ytterligare middag och tog ett par öl på Cafe am Neuen See som var en jättetrevlig Biergarten att hänga på och tog en Currywurst efteråt på Curry 36 som skall vara bäst enligt flera källor på google.

Onsdag 14 Augusti
Vi hade bokat i ett crossfit-pass på Crossfit Myleo, de var jättetrevliga där och boxen var fin. Vi råkade dock pricka in en Hero-Wod så jag slet upp ordentliga skavsår i händerna av hela 100 pull-ups...
Efter det åkte vi på en guidad tur på Berliner Unterwelten, och fick lära oss lite om evakueringarna av befolkningen under kriget och gå ner i en gammal bunker som låg i anslutning till tunnelbanan idag (typ allt från kriget är bortsprängt annars).
Efter lite häng på stan begav vi oss sedan till BRLO där vi bokat bord för middag. Det är ett bryggeri, så jag tog självklart deras Flightbricka med öl, och maten var lite tapas-liknande och var supergott.

Torsdag 15 Augusti
Sista dagen i Berlin, efter att vi checkat ut från hotellet åkte vi till Sachsenhausen som var ett arbetsläger under andra världskriget, främst för krigsfångar. Vi gick runt och lyssnade på en audioguide och trängdes med turistgrupper.