Min 30-års resa!

Senast jag försökte ordna födelsedagsfest var jag 12 år gammal och hade bjudit mina allra bästa vänner på tårtkalas. Inte en enda av dem dök upp.
 
Så med denna traumatiska upplevelsen i bakfickan bestämde jag mig för att ge mig själv den 30-års fest jag förtjänar och bokade en resa till USA's västkust istället.
 
Jag tänkte dela med mig här av vad vi sysslade med.
 
Dag 1
Det tog typ 23 timmar från att vi lämnade vår lägenhet i Örebro tills vi satte oss ner i hotellrummet i San Francisco. Vi bytte flyg i Köpenhamn, vilket jag kan rekommendera (byt INTE i Frankfurt), innan 11 timmar nonstop Film-tittande. Jag såg Ronja Rövardotter, The Death of Stalin, Ted (gärdestad-filmen), I Tonya och The Greatest Showman. Eftersom vi kom fram på eftermiddagen hann vi typ gå och äta på restaurangen bredvid hotellet. Vi bodde på Handlery Hotel Union Square, som låg väldigt centralt.
 
Dag 2
Första heldagen i SF hade vi inte planerat in något speciellt. Så vi tog en promenad till Embarcadero där de hade marknad vid Ferry Building. Sedan gick vi vidare till Coit Tower, som vi åkte upp i. Vidare och spanade in slingriga Lombard street. De första dagarna hade vi riktigt svårt för att vara uppe efter sju på kvällen så vi somnade ganska tidigt.
 
 
 
Dag 3
Vi hade bokat en halvt-guidad tur på förhand. Så vi hämtade upp cyklar, och cyklade över Golden Gate. Eftersom det var långhelg för amerikanarna så var det väldigt många som hade samma rutt i åtanke denna dag. Vi stannade i Sausalito och hann kika runt en liten stund innan vi blev upp-plockade och åkte bil till Muir Woods. I Muir Woods växer redwood-träd som är gigantiska (men de ska tydligen vara ganska "unga" där om jag förstått rätt), det var ganska turistigt med trädäck att promenera på i skogen, men väldigt vackert.
 
 
Dag 4
Denna dag hade vi bokat in att köra Memorial Day Murph på ett Crossfit-gym. Det hör liksom till att man ska träna lite när man är ute och reser. Det var kul och både jag och Per var nöjda med våra resultat. På kvällen hade jag bokat bord på vad som tycks vara en av SF's populäraste restauranger - Nopa. Det var gott.
 
Dag 5
Vi hade bokat in en tur till Napa Valley för att besöka lite vingårdar. Det ligger typ en timme med bil norr om SF. Det var mycket trevligt och gott! 
Höjdpunkten tyckte jag nog ändå var att en av gårdarna hade en damm med karpar och änder. Dem fick man mata och alla djur slogs om godiset!
 
 
 
Dag 6
Vi åkte ut till Alcatraz på morgonen som var mycket vackrare än vad jag föreställt mig. Där fanns vackra trädgårdar och husruiner. Det fanns också mer historia bakom än vad jag freställt mig innan, så det var klart värt ett besök!
Sedan tog vi oss till flygplatsen för att bege oss till Las Vegas!
 
 
Dag 7
Min födelsedag! Dagen började desvärre i världens mest äckliga inrökta hotellrum. Av förståeliga skäl kunde de inte flytta oss till ett annat rum förrän dag nr två i Vegas då vi checkade in ganska sent på kvällen. Vi gick en bit längs the Strip och förundrades över hur stort och påkostat allt var och slog rekord i stegmängd för hela resan. På kvällen gick vi på show och såg en Variety Show på V Theater. Det var en jonglör, mexikanska clowner/trummisar, poledance-cowboy, gymnaster och rullskrisko-konster. Efteråt såg vi Bellagios fontäner och så spelade jag lite slots med 15 dollar som vi fick gratis när vi signade upp med en spelklubb. Jag vann 50 som jag cashade ut. En bra fördelsedag helt enkelt!
 
 
Dag 8
Vi hann besöka gymmet och poolen en kort stund (som de tar hiskeliga resort fees för) innan vi gick till Cesars Palace och åt brunch på Bacchanal Buffet. Jag som vann pengar fick ju detta gratis. Det var gott, men bäst var efterrätts-bordet. Det bästa efterrätts-bordet jag sett! På kvällen såg vi ännu en show, denna gång Zombie Burlesque.
 
 
Dag 9
Vi flög tillbaka till SF och beslöt oss för att ta det lugnt istället för att hyra bil och åka någonstans. Vi besökte Golden Gate Park, som jag nog får säga att var lite av en besvikelse. Det var tydligen samma snubbe som ritat Central Park, som vi tyckte var trevlig. Men i SF verkar alla ta bilen till parken för att hitta en gräsplätt i närheten, så det fanns liksom inga bra promenadstråk, utan snarare breda fina bilvägar genom hela parken. Och eftersom växelkursen för kronan var kass så kände vi oss snåla och betalade inte för att få komma in och kolla på botaniska eller den kinesiska te-trädgården de hade där. Så vi gick mest en lång promenad och tittade på deras Bison.
 
 
Dag 10
Hemresedag, vi tog en snabb shopping-runda i stan (vi shoppade nästan uteslutande på Uniqlo under resan, vilket nog ändå kan anses vara ett snäpp upp från H&M som är mina usual hoods). Innan vi åkte till flygplatsen för den lååånga vägen hem. Kan rekommendera filmen "Three Billboards outside ebbing missouri" som vi båda såg på flyget som var riktigt bra! Vidare såg jag Shape of Water, A wrinkle in time, Solsidan-filmen och sist Paddington 2 (fast då var jag riktigt trött) jag kan verkligen inte sova på plan.
 
Vi hann hem och sova en natt innan vi åkte vidare till Göteborg och kollade in Foo Fighters. 
Så årets första semester var lite av en höjdare!
 

Kommentera här: