Slow Carb

 
 
 
Jag tror jag lyckats få till en god torskrätt!
Ofta blir man förvånad över hur lätt det kan vara!
 
Jag hade en fryst ryggfile, så jag kokade den ett par minuter för att tina upp den.
Till detta stekte jag purjolök och lite morot i stekpanna. La fisken i ugnsform - över med lök och morötter och skivade tomater. Kryddade med salt, citronpeppar och hällde över olivolja.
In i ugnen i 15 minuter - Klart!
 
Som sagt är jag inte så förtjust i vit fisk annars. Purjolöken var dessutom oväntat god som ugnsrostad.
 
Annars är min bästa slow carb diet food en linschili. Det blir olika varje gång, men ungefär såhär gör jag:
Hackar lök och steker på i en kastrull. Häller över en burk krossade tomater, extra vatten och röda linser (ca 1,5 dl). Jag kör okokta linser, så det behövs ofta hällas på ytterligare vatten under tiden. Och så i med diverse grönsaker som kan passa, broccoli oftast och något kryddigare såsom chilifrukt eller jalapeno. Och så krydda med spiskummin, peppar och viktigt: KANEL (tro mig, det gör hela grytan!).
Så låter man det stå tills linserna blivit mjuka, ca en halvtimme. Och så avslutar man med att hälla ner en burk bönor. Jättegott!
 

Kommentera här: