Hälsoshit

Jag gillar att hitta vetenskap som stödjer mina åsikter.
Nu hittade jag via facebook en artikel om varför detox mest är onödigt.
Kroppen har en förmåga att rena sig själv, hela tiden, och samlar inte på sig en massa slagg någonstans.
Därför finns det ingen anledning av att ta någon "reningskur".
 
Något jag verkligen märkt skillnad på är däremot att utesluta snabba kolhydrater.
Nu har jag ju inte kommit igen med dieten igen efter sommaren, men man märker sjuk skillnad i kroppen trots om man har ätardag en dag i veckan och vräker i sig socker. Bland annat binder man mindre vätska i kroppen och man känner sig rätt snabbt lite tightare.
 
Vi diskuterade på jobbet häromdagen också att man faktiskt kan bli tjockare av att motionera mera, eftersom kroppen tydligen tillverkar mer stresshormon som gör att man lagrar mer fett. 
Så om man inte gillar att träna och vill gå ner i vikt skulle jag nog rekommendera att man skippar det helt. Om man tränar lurar man också gärna sig själv att man kan äta mer och ändå ligga på minus, men tyvärr fungerar kroppen inte som matematik.
 
Som allt annat är det lättare i teorin än praktiken, det är bara att bestämma sig och vara hård mot sig själv.
Något som fungerat för mig är belöningar (ätardagar) och att vara planerande (se till att ha bra grejer hemma och håll dig till att äta enbart dem).

Kommentera här: