Karriärlistan

Min syster hade en intressant karriärlista på sin blogg, så jag snodde den och fyllde i frågorna,
 

Vad ville du bli när du var liten?
IT-konsult, författare, forskare...

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Konditor

Gick du någon nishad gymnasielinje?
Nej, jag gick en teoretisk.

Vad hade du för betyg?

Hyfsade, jag har liksom glidit förbi grundskolan på bananskal. Aldrig pluggat och alltid fått ett godkänt betyg.

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?
Jag hatade gympa när jag var liten. Jag var en tjockis som var rädd för alla tävlingsinriktade killar typ. Mitt absolut bästa ämne var musik, jag gick i musikskola på fritiden så jag fick högsta betyg utan att ens vara med på lektionerna.


Utbildade du dig efter gymnasiet?
Ja. I all oändlighet... nästan. Jag har en masterexamen i företagsekonomi och en kandidatexamen i statistik.


Vilket var ditt allra första jobb?
Lasses Fisk, familjeföretaget, där vakuumförpackade jag fisk osv.


Vad har du mer haft för yrken?
Kontorsstädare, Hamnvärd, Snabbmatskassörska, Servitris, Vapen-administratör, Leveransledare, Kiosktant, Telefonförsäljare (höll typ en vecka, hahaha), Lärare/Handledare på universitetet.


När hamnade du i den banan du är i idag?
Jag fick inga jobb som ekonom, så jag blev statistiker istället.


Vilken är stunden då du liksom visste att du är på rätt väg?
Jag vet fortfarande inte om jag är på rätt väg...


Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb?
Copy-pastea... Markera text och trycka F5.... Jag är rätt bra på att skriva sql också.


Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
Är periodvis extrembitter.


Vad går ditt jobb ut på mest?
Kontrollera siffror, dubbelkontrollera siffror, uppdatera databaser.


Vad skulle du vilja jobba med om du inte gjorde det du gör nu?
Jag tyckte det var rätt kul att jobba med logistik. Annars tycker jag projektledare eller konsult av något slag verkar kul, att snabbt sätta sig in i saker, reda ut dem och gå vidare.


Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?
Av erfarenhet kan jag säga att telefonförsäljare är det värsta jag någonsin gjort.


Vad gör du om fem år?
Jag är lite sugen på att doktorera i företagsekonomi kanske...

Vad gör du när du är 60 år?
Någonting politiskt kanske? Jag skulle kunna tänka mig att mest sitta och tycka till om saker och underbygga det med bra argument. Eller egenföretagare av något slag som inte kräver 40-timmars arbetsvecka men ändå ger motsvarande lön.


Vad skulle det stå på ditt visitkort om du fick drömma?
Något fancy på engelska. Business Master Expert Queen of the World typ....

Kommentera här: