Frukost

 
Detta såg ju faktiskt rätt lyxigt ut! Lite vad jag hittade hemma i kylskåpet - ägg, sparris och lufttorkad skinka.
 
Tänkte ge en utvärdering på min diet såhär när jag avslutat en andra "fuskdag". Och jag måste säga att man blir så besviken av all mat man äter på fuskdagen. Jag hade längtat efter en pizza i två veckor (jag åt annat förra lördagen) och visst var det gott, men inte så fantastiskt som jag föreställt mig. Och så tryckte jag i mig en marabou-oreo kaka nästan själv och det var inte heller fantastiskt (förutom de första två bitarna!).
 
Annars har det här gått oväntat lätt för mig. Jag har hittat en bra frukost - äggröra, helst med svamp, spenat och soltorkade tomater. Till lunch har det mest blivit sallader och till middag har det bland annat blivit köttfärssås (istället för spagetti kan man skiva en zucchini med osthyveln), linssoppa (typ det billigaste man kan laga, ifall man vill vara ekonomisk) och lax i ugn med bönor som tillbehör.
 
Och så vill jag påstå att jag inte "bantar". Jag hatar ordet "bantar" och tycker det bara är gamla tanter som gör det. Den typen av personer som är övertygade om att trädgårdsarbete är bra träning.
Snarare tänker jag på det här lite experimentartat, en utmaning. Gå ner i vikt för att bli "snyggare" är jag inte alls intresserad av. Jag vill bara komma i de där byxorna, som är målet.
 
Mål är jätteviktigt, vill man bara "bli nyttigare" kommer förmodligen inget att hända. För vad är "nyttigare"? Är det att sluta äta godis? Eller bara göra det ibland? Och finns det något slut, någon tidpunkt då du lyckats bli nyttigare? Då kan man istället bestämma att man bara ska äta godis på lördagar de kommande tre månaderna istället - det är konkret - du vet vad som gäller och när du klarat det.
Nu kanske ni tänker att -vad händer när man nått målet då? Kommer jag inte att gå upp i vikt igen när jag nått mitt mål och klämt på mig mina byxor? Ja, förmodligen, men då är knepet att sätta ett nytt mål! Det är ju det som är roligt! Först firar man att man klarat sitt mål (typ äter glass tills det står ut genom öronen), sedan hittar man på ett nytt mål! 

Kommentera här: