Om feminister

Har jag kanske skrivit förut hur mycket jag älskar att sitta och störa mig på feminister?
Jag förstår att det finns många kvinnor som inte vill kalla sig för feminist men ändå vill ha samma lön som en man. Och så är det någon i en tidning som blir förbannad över det och vill berätta vad feminism EGENTLIGEN betyder och förklarar att kvinnor som inte är feminister är korkade som upenbarligen går med på att frivilligt diskrimineras.
 
Men jag tycks ha ett gäng superfeminist-vänner på facebook, och gång efter gång så överraskar de mig med länkar till blogginlägg jag tycker är fruktansvärt störiga.
  • Till exempel en tjej som tyckte det var hemskt att behöva gå runt och vara arg (i tysthet) på en man och vänta på förlåtelse - när han inte ens fattade att hon var arg på honom.
  • En tjej som tycker att lite provokativa tryck på T-shirts är äckliga och vill att nätbutiken som säljer dem ska sluta med det (eh, bara för att de finns behöver inte du köpa dem, det där är ju inte det enda stället man kan få tag på en ful t-shirt liksom...).
  • Eller en tjej som upptäckt att hon SITTER kvinnligt med benen ihop väldigt ofta och därför medvetet försöker varva med att sitta bredbent. 
Och om man vill kalla sig feminist, går man då inte frivilligt med på att hålla med om alla dessa konstiga saker?
Får jag fortsätta sminka mig och sitta med benen i kors och ändå kräva att få samma lön som en man?
 
 

Kommentera här: